تنظیم بهترین دما برای گرمایش و سرمایش کولر گازی

تنظیم بهترین دما برای گرمایش و سرمایش کولر گازی در زمستان و تابستان

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در طول زمان دچار تغییرات زیادی شده‌اند و در هر دوره امکانات ویژه‌ای به آن‌ها اضافه شده است. در حال حاضر کولرهای گازی این امکان را برای ما فراهم می‌کنند که هم بتوانیم از حالت سرمایش و هم از حالت گرمایش آن برای خنک کردن و یا سرد کردن خانه و دیگر محیط‌ها استفاده کنیم. اما سوال مهمی که اینجا مطرح می‌شود این است که بهترین درجه برای کولر گازی در فصول مختلف سال چه میزان است؟ برای پاسخ به این سوال تصمیم داریم در ادامه به مساله تنظیم بهترین دما برای گرمایش و سرمایش کولر گازی در زمستان و تابستان بپردازیم. اینکار به شما کمک می‌کند تا علاوه بر کاهش مصرف انرژی، هوای مطبوع‌تری را نیز تجربه نمایید.

دقت داشته باشید حالت گرمایش کولر گازی در برخی از مدل‌ها وجود ندارد و برای اطمینان از وجود آن می‌توانید دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کرده و یا مدل آن را در اینترنت جستجو کنید.

تنظیم دما در کولر گازی

آشنایی با حالت‌های مختلف تنظیم دما در کولر گازی

از آنجایی که شرایط آب و هوایی مناطق مختلف، متفاوت از یکدیگر است به همین خاطر سازندگان کولر گازی فقط ۱ حالت را برای این دستگاه در نظر نگرفتند. آشنایی با این حالت‌ها می‌تواند در تنظیم بهترین دما برای گرمایش و سرمایش کولر گازی در زمستان و تابستان نقش بسیار مهمی داشته باشد.

  • حالت سرمایش کولر گازی

معمولا بیشترین استفاده از این دستگاه برای سرد کردن محیط است. هنگامی که حالت سرمایش را انتخاب می‌کنیم، کمپرسور و یونیت داخلی روشن شده و با گردش گاز مبرد از درون اوپراتور و کندانسور، سرما تولید کرده و به داخل خانه منتقل می‌کند. این عمل تا زمانی ادامه دارد که دمای محیط به دمای تنظیم شده برسد. بعد از رسیدن به این دما، کمپرسور متوقف می‌شود. سپس هنگامی که دما افزایش پیدا کرد، باز هم کمپرسور روشن شده و دوباره دما را تنظیم می‌کند.

تنظیم حالت سرمایش کولر گازی

  • حالت فن

اگر هوای بیرون از خانه زیاد گرم نیست، می‌توانید از حالت فن کولر گازی استفاده کنید. در این حالت فقط فن پنل داخلی روشن شده و هوای داخل خانه را کمی خنک می‌کند. از آنجایی که در این روش کمپرسور روشن نمی‌شود، مصرف برق کمتری خواهید داشت. همچنین فن می‌تواند هوای داخل خانه را به گردش درآورده و گرد و غبار را به بیرون منتقل کند.

  • حالت گرمایش کولر گازی

اگر کولر گازی را در حالت گرمایش تنظیم کنید، عملکرد آن برعکس حالت سرمایش شده و در نتیجه به جای سرما، گرما تولید می‌کند. با این کار می‌توانید در زمستان نیز با استفاده از کولر گازی هوای داخل خانه را گرم کنید و دیگر لازم نباشد به سراغ وسایل گرمایشی مثل بخاری بروید. البته این مساله می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های برق مصرفی شما شود.

برای آشنایی بیشتر با این مساله می‌توانید به مقاله گرمایش کولر گازی مراجعه نمایید.

تنظیم بهترین دما برای گرمایش

تنظیم بهترین دما برای گرمایش و سرمایش در کولرهای گازی

کولر وسیله‌ای است که معمولا زیاد کار می‌کند و اگر اصول استفاده از آن را بلد نباشید می‌تواند خیلی زود از کار بیافتد و کارایی لازم را نداشته باشد. یکی از این موارد تنظیم دمای اصولی است. از این رو در اینجا ابتدا با فواید این کار آشنا می‌شویم و سپس به نحوه تنظیم دما برای گرمایش و سرمایش کولر گازی در زمستان و تابستان می‌پردازیم .

  • بالا بردن کیفیت خواب: در صورتی که دمای محیط خانه به صورت استاندارد تنظیم شده باشد، افراد خواب راحتی را تجربه خواهند کرد.
  • کاهش دردهای عضلانی و خستگی: عوامل مختلفی در طول روز باعث ایجاد استرس و دردهای عضلانی در بدن ما می‌شود که یک استراحت خوب می‌تواند همه آن‌ها را درست کند؛ بنابراین با تنظیم دما می‌توان آرامش را در خانه به وجود آورد.
  • بالا بردن تمرکز: هنگامی که دمای داخل خانه گرم و یا سرد باشد، تمرکز افراد نیز کاهش پیدا می‌کند. چرا که قسمتی از تمرکز بر روی سردی و گرمی منعطف می‌شود. اما اگر دما در حالت استاندارد باشد، می‌تواند به دانش آموزان و دیگر افراد خانواده در حفظ تمرکز کمک زیادی داشته باشد.

سرمایش کولر گازی در تابستان

تنظیم بهترین دما برای سرمایش کولر گازی در تابستان

دقت داشته باشید در بهار و تابستان هر چقدر دما را بر روی درجه‌های پایین تنظیم کنید، در مقابل مصرف برق نیز بالا می‌رود. به همین خاطر اگر به صرفه‌جویی اهمیت زیادی قائل هستید، بهتر است دما را در حالت نرمال تنظیم نمایید. بهترین دما برای سرمایش کولر گازی در تابستان به حالت زیر است.

  • تنظیم دما در طول روز: بهتر است در روزهای تابستان دما را روی ۲۲ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم نمایید. این دما حالت نرمال بوده و نه احساس گرما خواهید داشت و نه احساس سرما. همچنین از لحاظ مصرف انرژی نیز در حالت بهینه قرار دارد. در صورتی که می‌خواهید از خانه بیرون بروید، بهتر است آن را روی ۲۷ الی ۳۰ درجه تنظیم نمایید.
  • تنظیم دما در شب: از آنجایی که در شب دمای هوا نیز تا حدودی کاهش پیدا می‌کند، می‌توانید دمای کولر را روی ۳۰ الی ۳۲ تنظیم کنید.

دمای بهینه کولرگازی

تنظیم بهترین دما برای گرمایش کولر گازی در زمستان

در حالت نرمال دمای مناسب در طول زمستان بین ۲۶ الی ۲۸ درجه سانتی‌گراد است. البته دقت داشته باشید این دما برای افرادِ نرمال است و اگر در خانه فرد سالمند و یا کودک دارید می‌توانید دما را تا ۲-۳ درجه نیز افزایش دهید.

حداقل و حداکثر دمای کولر گازی تا چه اندازه است؟

در حالت کلی حداقل و حداکثر دما در کولر گازی بین ۵ الی ۶۰ درجه سانتی‌گراد است. البته این میزان در کولرهای برندهای مختلف متفاوت از یکدیگر است.

تنظیم دمای کولر گازی

نکات مهم در رابطه با تنظیم دمای کولر گازی

حال که با مساله تنظیم بهترین دما برای گرمایش و سرمایش کولر گازی در زمستان و تابستان آشنا شدید، بهتر است مواردی که در ادامه گفته می‌شود را رعایت کنید تا بتوانید از حداکثر قدرت کولر استفاده نمایید. همچنین انجام این موارد می‌تواند در کاهش هزینه برق مصرفی کمک زیادی کرده و استهلاک کولر گازی را پایین بیاورد.

  1. درب و پنجره‌ها را به طور کامل ببندید و اگر درز دارند آن‌ها را با عایق مناسب بپوشانید تا انرژی هدر رفت نداشته باشد.
  2. در صورتی که نور خورشید به صورت مستقیم به داخل خانه می‌تابد، بهتر است پرده‌ها را بکشید تا کولر راحت‌تر خانه را سرد کند.
  3. اندازه و قدرت کولر گازی را متناسب با مساحت محیط انتخاب کنید.
  4. کولر را به صورت استاندارد نصب کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشد.
  5. سعی کنید هر ۶ ماه یکبار نسبت به سرویس کولر اقدام نمایید تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.

پیشنهاد می‌شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره، مقاله سرویس کولر گازی را چه زمانی انجام دهیم؟ | آموزش قدم به قدم را مطالعه فرمایید.

  1. اگر متوجه بروز خطا و یا مشکل شدید، هر چه سریع‌تر از یک متخصص بخواهید آن را تعمیر کند.
  2. اگر دمای محیط بیرون مناسب است، سعی کنید از کولر استفاده نکنید تا علاوه بر کاهش مصرف انرژی، طول عمر دستگاه نیز بیشتر شود.

تنظیم بهترین دما برای گرمایش و سرمایش کولر گازی در زمستان و تابستان یک مساله بسیار مهم و ضروری است. در صورت نادیده گرفتن این مساله ممکن است مشکلات زیادی برای دستگاه به وجود بیاید و همچنین هزینه مصرف برق شما به شدت افزایش پیدا کند. بنابراین با مطالعه موارد بالا سعی کنید دما را همواره در حالت نرمال و استاندارد نگه دارید.


مطالعه مقالات مرتبط با کولرگازی


 

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.