آموزش تعمیر درب یخچال فریزر و ساید بای ساید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

تعمیر درب یخچال : امروزه یخچال و فریزر از اقلام ضروری و مهم زندگی می‌باشد. می‌توان گفت که یخچال، از قدیمی‌ترین ابزارهای است که از دیر باز در آشپزخانه‌ها یافت می‌شود. این دستگاه برای محافظت از غذاها، جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها، تازه‌تر نگه داشتن میوه و سبزی کاربرد دارد. شما بدون استفاده از یخچال نمی‌توانید از مواد غذایی خود محافظت کنید و حتی بدون مواد تازه و سالم، قادر به آشپزی نخواهید بود. به همین دلیل برای حفظ مواد خوراکی سالم به یخچال نیاز دارید. حفاظت از مواد غذایی یکی از الزامات مطلق زندگی می‌باشد. بدیهی است که یخچال نیز مانند دیگر وسایل برقی ممکن است به تعمیر نیاز پیدا کند.

در مورد یخچال باید بگوییم که مشکل پیدا کردن درب آن باعث می‌شود که درب به خوبی بسته نشود؛ پس یخچال سرمایی که تولید می‌کند را از دست می‌دهد. لذا به موتور فشار زیادی می‌آید و ممکن است به موتور آسیب برساند. گاهی اوقات این باز ماندن درب، باعث می‌شود یخچال نتواند گرمای مواد غذایی را بگیرد و محیط داخل را سرد نماید که این گرم شدن نیز فاسد شدن مواد غذایی را در پی خواهد داشت. پس هر چه سریعتر باید برای تعمیر درب یخچال خود اقدام نمایید.

سعی ما در این مقاله این است که علل باز ماندن درب یخچال و مشکلات ناشی از آن و نیز تعمیر درب یخچال اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

علائم خرابی درب یخچال

اگر درب یخچال شما به درستی بسته نشود یا تعادل نداشته باشد ممکن است مشکلات زیر را به وجود آورد:

  1. یخچال به درستی سرد نمی‌شود.
  2. یخچال به طور مداوم کار می‌کند.
  3. نشت یخچال (تعریق) از درب آن.
  4. قطرات آب داخل یخچال.
  5. یخ زدگی بیش از حد در فریزر.
  6. یخ اطراف درب فریزر.
  7. یخ زیاد در اطراف سیم پیچ های اواپراتور که جریان هوا را مسدود می کند.

همانطور که ملاحظه می‌کنید تعمیر درب یخچال بسیار مهم است. خوشبختانه در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را ارائه دهیم که در تعمیر درب یخچال به شما کمک می‌کند.

علل خرابی به همراه راه حل تعمیر درب یخچال

بدون در نظر گرفتن مشکلی که برای درب یخچال شما به وجود آمده، می‌توانیم به شما برای پیدا کردن منشا مشکل و راه حل آن کمک ‌کنیم. دلایل مختلف را برای شما توضیح می‌دهیم و در تعمیر درب یخچال به شما راه حل ارائه می‌دهیم.

بیشتر بخوانید:بررسی کیفیت ماشین لباسشویی اسنوا

  • مشکل واشر لاستیکی درب یخچال

اگر درب یخچال شما به خوبی چفت نمی‌شود، یکی از نشانه‌های خرابی واشر آن می‌باشد. می‌توان گفت بیشترین مشکلات درب یخچال، به واشر لاستیکی دور آن مربوط می‌شود. شما در مواجه شدن با این مشکل می‌توانید با تعویض لاستیک درب یخچال، از هدر رفتن سرمای داخل یخچال خود جلوگیری کنید. اگر با گذر زمان، واشر سفت شده باشد یا اینکه کثیف شده باشد، خاصیت خود را از دست می‌دهد و دیگر به خوبی سابق نخواهد بود. این واشر لاستیکی  نمی‌تواند درب را چفت کند. در این حالت یخچال شما تمام سرما را در داخل خود نگه نمی‌دارد و سرمای خود را از دست می‌دهد.

تعمیر درب یخچال

اغلب ممکن است که واشر لاستیکی درب یخچال شما پیچ خورده باشد. این مشکل را خود شما بدون خرید واشر جدید می‌توانید حل کنید. با تعویض یا حتی تعمیر  واشر لاستیکی، درب یخچال شما چفت می‌شود و سرما از داخل یخچال به محیط بیرون نفوذ نمی‌کند. واشری که دچار آسیب یا پوسیدگی شده است را باید تعویض کرد. هر یخچال واشر مخصوص خود را دارد، برای خرید واشر حتما به برند آن توجه کنید. برای تعویض واشر لاستیکی باید از چسب مخصوص برای چسباندن استفاده کنید. اگر واشر به خوبی چسیبده نشود، مشکل شما حل نمی‌شود. اگر توانایی این کار را ندارید، بهتر است با تعمیرکار مجرب برای حل این مشکل صحبت کنید.

  • تراز کردن یخچال

یکی از ابتدایی ترین راه کارهایی که برای تعمیر درب یخچال انجام داده می‌شود، تراز کردن دستگاه است. گاهی اوقات یخچال تعادل خود را از دست می‌دهد و به صورت هموار روی زمین قرار ندارد. در این حالت درب به طور ناهموار به گونه‌ای آویزان است که باعث می‌شود واشرها به درستی در کنار هم قرار نگیرد. این امر اغلب می‌تواند ناشی از ناهموار و ناصاف بودن کف آشپزخانه شما باشد. در گاهی موارد نیز ممکن است که پایه یخچال دچار پوسیدگی یا شکستگی شده باشد و یا حتی به طور مثال، یکی از پایه‎ها روی فرش قرار گرفته باشد.

اگر چنین اتفاقاتی افتاده باشد، یخچال شما به اصطلاح تراز نیست. در این حالت یخچال تعادل ندارد و درب یخچال به خوبی چفت نمی‌شود؛ پس سرما از داخل یخچال به بیرون نفوذ می‌کند. برای حل این مشکل لازم است که تعادل یخچال را تنظیم کنید. اگر یخچال شما تعادل دارد، پایه‌های یخچال را بررسی کنید، مطمئن شوید که همه پایه‌ها در  یک ارتفاع قرار دارند و یخچال در یک سطح یکنواخت می‌باشد.

  • مشکل لولای درب یخچال

بسیاری از مواد غذایی سنگین مثل بطری آب و شیر و… در درب یخچال نگهداری می‌شوند. این امر در دراز مدت و گذر زمان می‌تواند موجب شل شدن لولای درب یخچال شما شود. (در نهایت باعث آویزان شدن درب یخچال شما خواهد شد. ) این آویزان شدن درب ممکن است زیاد باشد که به راحتی قابل دیدن باشد اما این امکان هم هست که مقدار آن کم باشد، همین مقدار کم باعث می‌شود درب یخچال به خوبی چفت نشود. برای بررسی این موضوع قبل از اینکه کاری انجام دهید از تعادل یخچال و سالم بودن واشر لاستیکی درب اطمینان حاصل کنید. واشر لاستیکی را از روی درب یخچال بردارید؛ اگر درب یخچال آویزان بود حتما به تعمیر لولای درب یخچال نیاز دارید.

تعمیر درب یخچال

اغلب سنگین بودن درب یخچال هم می‌تواند مشکل ساز شود. اگر اجسام سنگینی داخل درب یخچال وجود دارد، آن‌ها را بردارید تا درب یخچال سبک شود. در گاهی موارد نیز ممکن است که وسایل موجود در درب یخچال مانند بطری‌ و … به وسایل دیگر یخچال برخورد ‌کنند و مانع کامل بسته شدن درب یخچال ‌شوند. پس برای رفع غیر تراز بودن یخچال، موارد گفته شده را بررسی کنید و در انتها اگر مطمئن شدید که مشکل از لولاها است، باید آن‌ها را تعویض کنید. بهتر است کار را به اهل فن بسپارید و از متخصصین این حرفه بخواهید مشکل شما را حل کنند.

  • چیدمان قفسه‌های داخل یخچال

گاهی اوقات مشکل بسیار ساده‌تر از چیزی است که فکرش را کنید؛ بد چیده شدن وسایل و قفسه‌های داخل یخچال باعث می‌شود درب یخچال به خوبی چفت نشود. اما این مورد ممکن است به دفعات تکرار شده باشد و شما از آن به عنوان مشکل جدی یاد کنید. این مشکل معمولاً فقط با چیدمان مجدد قفسه‌ها و وسایل داخل یخچال برطرف می‌شود. وسایل داخل یخچال به گونه‌ای باید چیده شود که از  فضای داخل یخچال به خوبی استفاده شود و مانع بسته شدن درب نشود.

  • ایراد مغناطیسی درب

یکی دیگر از علت بسته نشدن درب یخچال ، کاهش خاصیت مغناطیسی آهنرباهای موجود در بدنه یخچال است. اگر درب یخچال شما برای بسته ماندن به قدرت مغناطیسی متکی است، این احتمال وجود دارد که مغناطیس اولیه با گذشت زمان کم اثر شده است یا اینکه این قدرت مغناطیسی از بین رفته باشد. در این شرایط درب یخچال شما به خوبی بسته نمی‌ماند. باید برای رفع این مشکل به تعمیرکار ماهر اطلاع دهید.

  • تعمیر پوسیدگی درب یخچال

اگر یخچال شما قدیمی باشد ممکن است که درب آن دچار پوسیدگی و یا فرو رفتگی (در اثر ضربه) شده باشد و احتمالا این علت چفت نشدن درب یخچال شما است. شما به راحتی می‌توانید با تعمیر پوسیدگی درب یخچال، دستگاه خود را از خرج‌های اضافی حفظ کنید.

ما مراحل تعمیر پوسیدگی درب یخچال و رفع فرو رفتگی درب یخچال را به شما توضیح می‌دهیم:

یخچال خود را خاموش کنید، درب یخچال را بردارید و آن را در یک محل کار مناسب قرار دهید، جایی که می‌توانید بدون نگرانی از آشفتگی، سنباده بزنید و رنگ کنید. کل محل مورد نظر را سنباده بزنید تا هر گونه زنگ زدگی و موارد دیگر پاک شود. بتانه را آماده کنید. بتانه را روی هر سوراخ کوچک با یک کاردک پلاستیکی یا چاقوی بتانه صاف کنید و مواد را به داخل سوراخ فشار دهید. برای سوراخ‌های بزرگتر، تکه‌ای از توری سیمی را روی سوراخ بگذارید و سپس چندین لایه نازک بتانه را روی مش قرار دهید. در صورت نیاز لایه های بتانه را روی سوراخ قرار دهید تا زمانی که کل سوراخ را پر کرده و بتانه با سطح درب یخچال یکنواخت شود.

اجازه دهید تا بتانه خشک شود. برای اینکه سریع خشک شود پنجره ها را باز بگذارید تا هوا جریان پیدا کند. بعد از اینکه خشک شد، بتانه را با سنباده دانه‌ای سنباده بزنید تا یکدست شود و حتی با بقیه درب یخچال یکنواخت شود. هنگام سنباده کاری فشار زیادی بر محل سوراخ وارد نکنید تا بتانه در سوراخ فرو نرود. اگر این کار را انجام دهید باید سوراخ و آن محل را دوباره بتانه کاری کنید. کل درب را با یک پاک کننده ملایم و آب گرم تمیز کنید تا هرگونه کثیفی، روغن و بقایای ناشی از سنباده برطرف شود.

قسمت‌هایی از درب را که نمی‌خواهید رنگ کنید با کاغذ یا پارچه بپوشانید تا رنگ روی آن قسمت‌ها نپاشد. رنگ مخصوص برای رنگ آمیزی درب یخچال تهیه کنید. درب را با رنگ مخصوص طراحی شده برای محافظت از فلز رنگ کنید. بعد از رنگ آمیزی اجازه دهید رنگ درب به مدت ۲۴ ساعت خشک شود. سپس بعد از ۲۴ ساعت از زمان رنگ آمیزی درب را در جای خودش نصب کنید.

تعمیر پوسیدگی درب یخچال

نکته:

در این قسمت سعی کردیم به طور کلی نحوه رفع فرورفتگی درب یخچال را برای شما توضیح دهیم. اگر با نحوه انجام کار آشنایی کامل ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

  • رفع صدای درب یخچال

درب یخچال دارای یک حلقه پلاستیکی کوچک است که پین لولا را احاطه کرده و به بستن درب کمک می‌کند. اگر هنگام باز و بسته کردن درب یخچال، صدای بلند و غیر متعارفی از آن به گوش رسید، به احتمال زیاد حلقه پلاستیکی، که به اصطلاح بلبرینگ نیز نام دارد، دارای شکاف شده یا ترک خورده است. برای حل این مشکل کافیست  قطعه مورد نظر را تعویض کنید تا  از این سر و صدای غیر متعارف جلوگیری کنید. برای این کار به شما پیشنهاد می‌کنیم از تعمیرکار مجرب کمک بگیرید. چون تفاوت برندها باعث شده که قطعه مورد نظر برای هر یخچال متفاوت باشد.

  • مشکل نهایی درب یخچال

در نهایت ممکن است تمام مشکل یخچال شما از درب آن باشد. به طور مثال به در ضربه وارد شده باشد یا به دلیل شرایط خاص مشکلی برای آن به وجود آمده باشد. اگر درب یخچال به خوبی بسته نشود، یا با بسته شدن بعد از مدتی باز شود تمام مشکلاتی را که برای شما ذکر کردیم بررسی کنید؛ اگر از آن‌ها اطمینان حاصل کردید، برای تعمیر درب یخچال خود، چاره‌ای ندارید جز اینکه درب یخچال را تعویض کنید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.