گرمای بیش از حد کمپرسور چه بلایی سر یخچال میآورد؟
بسیاری از کمپرسورهای خنک کننده به راحتی خراب می شوند زیرا آنها بیش از حد گرم می شوند. دو دلیل اصلی وجود دارد که چرا گرما بیش از حد می تواند چنین تاثیر مخربی را بر روی کمپرسور یخچال داشته باشد.
- از دست دادن خواص روانکاری روغن های خنک کننده
- تجزیه شیمیایی مبرد و یا روغن که می تواند ناگهانی رخ دهد
از بین رفتن روغن در سیستم خنک کننده اثرات جانبی منفی بسیاری را در پی دارد ، لجن و ذرات جامد می توانند صفحه ورودی روغن را به مخزن کمپرسور متصل کنند یا گذرگاه های روغن کاری را به میل لنگ متصل کنند. انجام ندادن روانکاری می تواند به سرعت منجر به خراب شدن بلبرینگ شود ؛ رسوبات نفتی هم چنین می توانند سطوح داخلی سیستم های خنک کننده ، به ویژه دیواره های داخلی لوله ، کمپرسور و دریچه های کنترل ، شیرهای ترموستاتیک (TEV) و دیگر شیرهای کنترل را خط کشی و تراز کنند.
تمام این مشکلات می تواند نتیجه کثیف بودن کندانسور باشد که منجر به دمای چگالش بالاتری در یخچال می شود. با توجه به تحقیقات EPA، سیم پیچ انتقال گرما با غشا کثیفی به ضخامت ۰.۰۴۲ اینچ روی سطح خود می تواند تقریباً ۲۱ درصد تلفات ظرفیت انتقال حرارت را منجر شود. دمای متراکم شدن بالاتر همراه با دمای مکش افزایش یافته می تواند منجر به دمای تخلیه بیش از اندازه ای شود که باعث تشدید تجزیه روغن می شود.
۶ دلیل گرم و داغ شدن کمپرسور یخچال
اغلب گرمای بیش از حد کمپرسور یخچال ناشی از نامتعادلی ولتاژ، ضربه سنگین به مبرد، درجه حرارت بالای گاز بازگشتی، عدم وجود خنک کننده در خارج و چند دلیل دیگر از جمله دلایل داغ شدن کمپرسور یخچال هستند.
در این قسمت به دلیل گرم و داغ شدن کمپرسور یخچال و در ادامه به شرح کامل عیب یابی آن ها میپردازیم.
- کثیف بودن فیلتر درایر
- کثیف بودن کندانسور و خرابی فن
- زیاد کار کردن موتور
- کمبود گاز
- نگهداری ضعیف و اشتباه از کمپرسور یخچال
- خرابی رله استارت موتور
دلیل ۱ داغ شدن کمپرسور یخچال: وجود مواد آلوده در فیلتر درایر
فیلتر از جذب آلودگی های ناخواسته که توسط جریان هوا به گردش در می آیند، جلوگیری می کند. اما در این فرایند، فیلتر مقدار زیادی از خاک و مواد باقی مانده را جمع آوری می کند که به نو به خود باعث فشار بر کمپرسور می شود تا بیشتر کار کند و باعث گرم شدن کمپرسور می شود.
کیپ شدن لوله مویی
- اگر لوله مویی کیپ شود یا به عبارتی کثیف شده باشد از انتقال فشار گاز توسط کمپرسور جلوگیری میکند و در نهایت منجر به داغ شدن موتور یخچال فریزر میشود.
دلیل ۲ داغ شدن موتور یخچال: کثیف بودن کندانسور و خرابی فن
کویل ها به علت قرار گرفتن در معرض شرایط محیطی، در معرض آلودگی های خاک و آلاینده ها قرار دارند. این رسوبات به عنوان عایق عمل می کند و مانع جذب گرمای داخلی و خروج گرما به بیرون توسط مبرد می شود، در نتیجه کمپرسور بیشتر کار می کند و پس از مدتی خراب می شود.
خرابی فن کندانسور
- در بعضی از مدل های یخچال فریزر برای کندانسور فن تعبیه شده است.
- وظیفه فن ایجاد جریان هوا بین لوله های کندانسور میباشد.
- این عمل باعث خنک شدن گاز یخچال میشود.
- اگر فن کندانسور به درستی کار نکند یا معیوب شود ؛ منجر به داغ شدن گاز و کمپرسور یخچال فریزر میشود.
علت ۳ داغ شدن کمپرسور یخچال: زیاد کار کردن موتور
دو عامل زیر باعث یکسره کار کاردن موتور میشود و در نهایت این موضوع منجر به داغ شدن کمپرسور یخچال میشود.
- اگر حجم زیادی از مواد غذایی را داخل یخچال نگه دارید.
- اگر درب یخچال به مدت طولای باز باشد.
عوامل زیر هم به دلیل سن زیاد موتور باعث داغ شدن کمپرسور یخچال میشود.
- اگر شما از یخچال خود بیش از ۱۵ سال است که استفاده می کنید، احتمال بالایی دارد که قطعات یخچال آسیب دیده باشند و کمپرسور قادر نیست که کار خود را به درستی انجام دهد و کمپرسور بیش از حد گرم می شود هنگامیکه برای کار طولانی مدت تلاش می کند.
- این امکان وجود دارد که بخشی از قطعات مکانیکی کمپرسور به علت سن یا مصرف بیش از حد فرسوده شوند.فرسوده شدن قطعات داخلی یخچال توسط نویز و خاموش شدن دستگاه نشان داده می شود.
دلیل ۴ مشکل داغ شدن موتور یخچال: کمبود گاز
کمبود مبرد ممکن است باعث شود که دستگاه بیش تر کار کند و این مسئله منجر به گرم شدن بیش از حد کمپرسور می شود.
دلیل ۵ برای مشکل داغ شدن کمپرسور یخچال: نگهداری ضعیف از کمپرسور یخچال باعث گرم شدن آن میشود
عدم رسیدگی به دستگاه و نگهداری ضعیف علت رایج داغ شدن کمپرسور یخچال است.
- فیلترهای آلوده، لایه های داخلی متراکم، شکستگی لوله، فیلترهای آسیب دیده و غیره نشان دهنده کمبود رسیدگی و نگهداری یخچال است.
- همه این اقدامات روند بیرون رفتن گرمای داخلی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند و فشار بیشتری بر کمپرسور وارد می کند و بنابراین کمپرسور بیش از حد داغ می شود.
- کمپرسور یخچال باید در دمایی بین ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی گراد به فعالیت خود ادامه دهد و اگر یخچال را در محیطی گرم تر از این دما قرار دهید باعث داغ شدن موتور یخچال میشود.
- هنگامی که دستگاه یخچال شما بسیار قدیمی است و یا در معرض شدید نور خورشید قرار دارد، این امر باعث از بین رفتن عایق و ایجاد فشار بر روی کمپرسور می شود.
بیشتر بخوانید:میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی
دلیل ۶ داغ شدن کمپرسور یخچال: خرابی رله استارت
- یم پیچ کمکی باید به کمک سیم پیچ اصلی بیاید تا کمپرسور روشن شود.
- رله استارت وظیفه راه اندازی کمپرسور را دارد.
- اگر رله استارت خراب باشد ، سیم پیچ کمکی برای راه اندازی موتور یخچال کمکی نمیکند.
- حالا کمپرسور یخچال هر ۲ دقیقه یکبار تلاش میکند تا روشن شود.
- ولی چون این اتفاق نمی افتد و موتور متحمل فشار میشود ، سیم پیچ موتور بیش از حد داغ میکند.
- در نهایت منجر به داغ شدن کمپرسور یخچال میشود.
چهار علت دمای بیش از حد تخلیه کمپرسور یخچال
قبل از اینکه تکنسین ها بتوانند مشکل را حل کنند، آنها باید بدانند که چه عاملی در مرحله اول دمای تخلیه بیش از حد را سبب شده است.
چهار علت اصلی دمای بیش از حد تخلیه یخچال در زیر ذکر شده است:
مکش بالا فوق العاده گرم
- شرایط متداول سیستم که منجر به افزایش دمای مکش می شود تنظیمات فوق العاده گرم دریچه های ترموستاتیک (TEV) بالا، عایق بی اثر و یا از بین رفته و دریچه های ترموستاتیک محدود هستند.
ظرفیت کاهش یافته کندانسور
- نگهداری ضعیف یخچال معمولاً هنگامی رخ می دهد که بال های کندانسور با خاک و کثافت محدود شوند و جریان هوای مورد نیاز برای رسیدن به ظرفیت نامی کندانسور کاهش می یابد.
کاهش فشار مکش
- این مهم است که سیستم را با بالاترین فشار مکش ممکن اجرا کنید.
- هنگامی که فشار مکش سیستم کاهش یابد، نسبت فشرده سازی افزایش می یابد و دمای تخلیه بالاتری را منجر می شود.
ویژگی های مبرد
- به این دلیل که R-22 نسبت فشرده سازی بالاتری دارد و می تواند به یاتاقان ها فشار وارد کند و راندمان فشرده سازی را کاهش می دهد، R-22 می تواند به عنوان خنک کننده به ویژه در کاربردهای دما پایین مسئله ساز و حیرت آور باشد.